سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

دریافت بتن خوب

۷۷۵ بازديد
چیزی به نام مخلوط کامل بتن وجود ندارد. بسیاری از مخلوط های بتن به خوبی طراحی شده برای یک کاربرد خاص وجود دارد ، اما برخی از آنها بهتر از دیگران هستند.

ممکن است فکر کنید که بتن خوبی دارید اگر به راحتی از ناودان کامیون به راحتی آماده می شود ، اگر مقیاس آن زیاد نشود و وقتی زمستان فرا می رسد ، اگر استوانه هایی که در محل کار قرار گرفته اند دارای مقاومت فشاری بالایی هستند ، یا اگر چنین جریان داشته باشد آزادانه در فرم هایی که برای از بین بردن آن مجبور نیستید سخت کار کنید. شاید حق با شما باشد ، اما آزمون زمان در نهایت نشان می دهد که واقعاً چقدر بادوام است و بنابراین چقدر خوب است.

این تعریف از بتن خوب را در نظر بگیرید: این بهترین سازش ممکن بین خصوصیات پلاستیکی و سازه ای و دوام آن است. به طور خاص ، آنچه ما می خواهیم مشخص است:

در صنعت ما یک ضرب المثل وجود دارد: "هر کار با موفقیت انجام شده منجر به موفقیت آمیز کار بعدی می شود." بتن خوب نتیجه تجهیزات خوب و تصمیمات خوب در هر مرحله برای ایجاد بتنی است که به محل کار شما می رسد. به عنوان یک پیمانکار بتن ، افکار شما معطوف به مواردی است که از مجرای شیب پایین می آید. در اینجا داستانی در مورد آنچه قبل از ورود بتن به محل کار وجود داشت ، ارائه شده است.

شروع در معدن
بتن خوب به سنگدانه خوب بستگی دارد. سنگدانه درشت می تواند تا 75٪ حجم یک مخلوط باشد. بهترین سنگ برای ساخت بتن ذرات سخت و بادوام با جذب متوسط ​​است. بدترین سنگدانه ای که برای ساخت بتن استفاده می شود ، ماسه سنگ های خنک کننده و دارای سیمان ضعیف با جذب زیاد است. در مواردی که بتن در معرض چرخه های یخ زدگی و ذوب قرار دارد ، باید از تراشه های سبک ، جوجه ها ، شیل ها و مواد دارای سیمان ضعیف مانند کنگلومرا جلوگیری شود.

ASTM C33 راهنمای خوبی برای حداکثر مقادیر قابل قبول مواد مضر است اما حتی کل کلاس 5S برای قرار گرفتن در معرض معماری در مناطق شدید هوا دارای برخی از مواد حساس به سرما است - سنگ بستر خرد شده می تواند از برخی از این مشکلات جلوگیری کند. مشخصات DOT برای عرشه های پل معمولاً به بهترین نوع سنگ در سطح محلی نیاز دارد - حمل و نقل سنگین بسیار گران است بنابراین بتن شما تا حد زیادی به آنچه در نزدیکی موجود است بستگی دارد.

اما حتی اگر منطقه شما بهترین سنگدانه ها را داشته باشد ، آنچه در معدن رخ می دهد تعیین می کند که واقعاً به عنوان یک ماده تشکیل دهنده بتن خوب باشد.

مواد ناپایدار به ندرت اتفاق می افتد که تمام مکان های معدن سنگ معدن یکسان تولید کنند. مناطقی با کیفیت بالاتر و پایین تر وجود دارد ، بنابراین مدیریت معدن سنگ باید دائماً آزمایش کند تا مواد با کیفیت مناسب را پیدا کند. غالباً درصدی از مواد مضر یا "چرت" وجود دارد - ماده نرمی که مقادیر زیادی آب را جذب می کند و باعث تجزیه سنگدانه ها یا بیرون آمدن سطح در آب و هوای یخ زده و ذوب می شود. ASTM C33 مقدار مواد مضر مجاز را به صورت دانه ای محدود می کند اما بیشتر مواد دانه ای وجود دارند - حتی کمی می تواند مشکلاتی ایجاد کند ، به ویژه برای بتن تزئینی.

سنگ ریزه یا خرد شده سنگ ریزه به عنوان ترکیبی از ذرات ریز و درشت استخراج می شود و تقریباً در نیمی از مخلوط های بتونی در ایالات متحده استفاده می شود ، لبه های آن به دلیل سایشی که از زمان رسوب آن گرفته شده ، گرد می شوند. سنگ خرد شده از رسوبات سنگ جامد منفجر می شود و خرد می شود ، که معمول ترین سنگ آن سنگ آهک است. مناطقی از کشور وجود دارد که فقط سنگ ریزه یا سنگ خرد در آن موجود است.

خرد کردن انواع مختلف و سن تجهیزات خرد کن در حال استفاده است ، متداول ترین آنها سنگ شکن های فک است ، که در مقایسه با سنگ شکن های مخروطی که اشکال سنگ مکعبی تولید می کنند ، یکدستگاه زاویه ای مسطح تر تولید می کنند. سنگدانه به شکل مکعب بهترین برای بتن است.

شستشو در فرآیند استخراج و خرد کردن ، سنگدانه با ذرات ریز (گرد و غبار) مخلوط می شود ، بعضی از آنها با مقاومت به سنگ می چسبند. این می تواند مشکلاتی را برای بتن خوب ایجاد کند ، مانند کاهش پیوند به ماتریس سیمان و تقاضای بیشتر آب ، بنابراین همه سنگدانه های درشت باید با دقت شسته شوند. سنگدانه حاوی ریز ریزهای 0.5٪ رسی می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

مدیریت شمع. وقتی سنگدانه ها انباشته می شوند ، تفکیک طبیعی اتفاق می افتد. برای تولید بهترین بتن ، کارگران مواد باید شمع ها را کار کنند تا درجه بندی یکنواخت و محتوای رطوبت را ارائه دهند.

شن. سنگدانه ریز (ماسه) به مخلوط بتن اضافه می شود تا فضاهای بین سنگدانه بزرگ را پر کند. سنگدانه ریز همچنین ترکیبی از چندین اندازه است و بیشترین مشکلات در صورت عدم وجود برخی از اندازه ها رخ می دهد. همه شن ها بتن خوب نمی سازند. به عنوان مثال ، شن و ماسه ساحلی خوب کار نمی کند زیرا ذرات آن بیش از حد صاف و گرد است ، دستیابی به پیوند خوب با خمیر سیمان مشکل تر است. شن و ماسه همچنین باید شسته شود تا گرد و غبار را کاهش دهد که می تواند پیوند را کاهش دهد و "چسبناک" بتن شود.
مخلوط های بتن متناسب
با توجه به نیاز به استفاده از آنچه به صورت محلی در دسترس است ، اولین تصمیم این است که آیا مجموع شما دارای درجه بندی شکاف است یا دارای درجه بندی مناسب است. بیشتر مخلوط ها به صورت شکاف درجه بندی می شوند ، به این معنی که اندازه های خاص خاصی به طور هدفمند کنار گذاشته می شوند ، معمولاً فقط با داشتن یک اندازه از سنگدانه های درشت. مخلوط های دارای درجه بندی خوب در برخی از اندازه ها از درشت تا ریز نسبت دانه دارند. مخلوط های درجه بندی شده خوب درصد بیشتری از سنگدانه ها نسبت به مخلوط های درجه بندی شکاف دارند ، به این معنی که خمیر سیمان کمتری وجود دارد و در نتیجه آب کمتری لازم است. این امر به تولید بتن با مقاومت بالا با جمع شدگی کمتر ، کارایی بهتر و دوام بیشتر کمک می کند. به آن فکر کنید - کل ماده نمی تواند کوچک شود ، فقط خمیر است ، بنابراین اگر خمیر کمتری وجود داشته باشد ، جمع شدگی کمتری وجود دارد.

در گذشته ، ممکن است شنیده باشید که بهترین بتن با سیمان تمام پورتلند ساخته می شود - خاکستر مگس روشی برای ساخت بتن ارزان تر است. در حقیقت ، عکس این امر صادق است - پوزولان ها یا مواد سیمانی تکمیلی (SCM) ، مانند خاکستر مگس ، سرباره ، یا بخار سیلیس ، در ترکیب با سیمان پرتلند کار می کنند تا بتونی برتر از آنچه سیمان پرتلند می تواند به خودی خود بدست آورد ، تولید کنند.

اخیراً ، با توجه به تولید مخلوط های پایدار بتن (اثر کربن پایین) ، مشخص کننده ها اغلب به جایگزینی سیمان پرتلند با خاکستر بادی 20٪ یا بالاتر نیاز دارند. این یک روش عقب مانده برای طراحی میکس است و نباید چنین استدلالی را خریداری کنید. در عوض ، برای تهیه بتن خود با تولید کننده آماده مخلوط خود کار کنید تا مزایای هر ماده بهینه شود. هدف باید یک بتن بادوام با خواص تازه متناسب با روشهای نصب باشد.

در گذشته های خوب ، نگرش های منفی در مورد استفاده از مواد افزودنی نیز وجود داشت. پیمانکاران می ترسیدند که مواد افزودنی راهی برای کاهش هزینه و فدا کردن مکان است. از نظر پیمانکاران ، آب مخلوط جادویی بود - برای گسترش طراوت و آسان ساختن بتن ، آب اضافه کنید. این هنوز هم گاهی اوقات رویکردی برای کار بتن مسکونی است که آزمایش و نظارت تقریباً هرگز اتفاق نمی افتد.

اما مواد افزودنی برای ساخت بتن خوب ضروری هستند. به عنوان مثال ، هر کسی که در مناطق گرمسیری با بتن درگیر باشد می داند که حفره هوا (ایجاد شده با استفاده از مواد افزودنی هوا گیر) برای بتن خارجی حیاتی است تا از پوسته پوسته شدن و برافروختگی در اثر یخ زدگی و ذوب جلوگیری کند. اما وقتی این مخلوط حباب هایی به اندازه اشتباه تولید می کند یا فاصله بین حباب ها خیلی زیاد است ، مشکل به وجود می آید. در مورد استفاده از فوق روان کننده های پلی کربوکسیلات ، مواد افزودنی اصلاح کننده ویسکوزیته (VMA) و مواد افزودنی عقب انداز کننده / تسریع کننده تنظیم با تولید کننده آماده مخلوط کنید. مواد افزودنی را به عنوان ابزار هوشمند مدیریت بتن در نظر بگیرید.

بتن سازی
بتن خوب به ترکیبات مناسب مواد تشکیل دهنده با کیفیت بستگی دارد ، اما ساخت بتن نیز بسیار مهم است. برای بدست آوردن کیفیت ثابت به تجهیزات خوبی نیاز دارید. مهم است که تولیدکننده کنترل خوبی بر اضافات آب داشته باشد و بتواند ترکیب مناسب مواد را بدست آورد.

تولیدکنندگان مخلوط آماده بتن را با دو روش مختلف قرار می دهند: قرار دادن مواد خشک ، آب و مواد افزودنی در یک کامیون آماده مخلوط که در مسیر رسیدن به محل کار مخلوط می شود. یا با استفاده از گیاهان میکس مرکزی برای مخلوط کردن بتن قبل از قرار گرفتن در کامیون برای حمل و نقل.

وقتی بتن در کامیون مخلوط می شود ، وضعیت پره ها یا پره ها مهم است زیرا آنها مخلوط را انجام می دهند. وقتی بتن برای یک پروژه بسیار مهم است ، بازرسان اغلب درام یک کامیون را بازرسی می کنند و کامیون را برای استفاده در محل کار تأیید می کنند. تیغه های فرسوده همیشه به اختلاط کامل نخواهند رسید.

کارخانه های اختلاط مرکزی بهترین بتن را می سازند زیرا باله های موجود در طبل برای اختلاط بهینه مرتب شده اند و بتن را به سمت عقب درام حرکت می دهند تا عمل ترکیبی بهتری حاصل شود. این بدان معناست که میکسر مرکزی نمی تواند درام را به عقب بچرخاند تا بتن را در کامیون تخلیه کند ، بنابراین باید کج شود تا بتن از طریق جاذبه به داخل کامیون بریزد.

بتن خوب در کارخانه نتیجه توزیع مقدار مناسب هر ماده به ترتیب مناسب در مخلوط کن است. اما وقتی رانندگان کامیون از شستشوی قبلی آب را در طبل بگذارند ، بار بعدی به خطر می افتد.

کنترل کیفیت
هر شرکت آمیخته باید برنامه کنترل کیفیت و حداقل یک نفر تمام وقت مسئول آن را داشته باشد. بدون این مرحله نمی توانید بتن خوبی تولید کنید. تا زمانی که هر ماده مورد استفاده برای ساخت بتن را کنترل و آزمایش نکنید و محصول را دقیقاً قبل از قرار دادن بررسی نکنید ، نمی توانید بدانید که آیا شرایط را برآورده می کنید و سازگار هستید یا خیر.

آزمایش در کارخانه آماده باید شامل موارد زیر باشد:
پیمانکاران غالباً با بی اعتنایی و سو susp ظن شرکتهای آزمایش کار در محل کار نمایندگی مالکان را در نظر می گیرند. اگر بتن اندازه گیری نشود ، آنها پول خود را از دست می دهند - یا با کم کاری یا نبردهای مربوط به پرداخت های بعد. بدون آزمایش ، می توان بتن خوب را به خطر انداخت. زندگی بازرس شغل را تا حد ممکن آسان کنید - مکان های خوبی برای آزمایش و مکان هایی برای قرار دادن جعبه های پخت فراهم کنید (به "مدیریت داده های آزمایش بتن" ، ژوئن 2011 مراجعه کنید).
نتایج آزمایش بهتر خواهد بود و با بتن خارج از تحمل مشکلات کمتری خواهید داشت.

آزمایش در محل کار معمولاً شامل موارد زیر است:
مانند بسیاری از تولیدکنندگان مخلوط آماده ، Cemstone ، واقع در ارتفاعات مندوتا ، مین. ، اغلب کارمندان کنترل کیفیت را برای نظارت بر جایگذاری بتن در پروژه های کلیدی یا پروژه های کوچکتر هنگام بروز مشکلات تعیین می کند. آنها در کنار شرکت آزمایش مالکان آزمایش می کنند و این قدرت را دارند که وقتی بارها از پارامترهای خاص خارج می شوند ، سریعاً پاسخ دهند. آنها همچنین برای اطمینان از رسیدن بتن در شرایط مناسب ، هر روز با چک کردن بار هنگام ترک تجهیزات دسته ای و دوباره در محل کار ، کار خود را شروع می کنند.

قرار دادن در محل کار
بتن خوب نتیجه همکاری بین یک معدن ، تولید کننده آماده و پیمانکار قرار دادن بتن است. اما مسئولیت کیفیت و دوام نهایی به عهده پیمانکار است. آنها تصمیم می گیرند که چه موقع ریخته شود ، مدت زمان لازم برای تخلیه یک کامیون را کنترل می کنند (سن بار تأثیر زیادی بر نتایج دارد) و میزان آب و مواد افزودنی اضافه شده به یک بار در محل - شاید مهمترین عامل تأثیرگذار بر کیفیت.

پیمانکاران بتن بر اساس شرایط آب و هوایی تصمیم می گیرند که بتن بریزند یا نه. آب و هوا می تواند بزرگترین خطر برای همه باشد: باران ، شرایط یخ زدگی ، و ترکیب باد ، رطوبت نسبی کم و دما می تواند بتن را خراب کند ، چه خوب یا بد پایین آمدن از ناودان. بسیاری از پیمانکاران نمی دانند که چه زمان پوسته پوسته شدن یا شرایط خشک شدن بیش از حد وجود دارد ، بنابراین آنها آماده تصمیم گیری نیستند که می تواند کار آنها را نجات دهد. استفاده از یک ابزار آب و هوای دستی را برای ثبت شرایط سایت شغلی در نظر بگیرید تا به شما کمک کند بفهمید چه زمانی در منطقه خطر تعریف شده در ناموگرافی معروف Menzel / NRMCA برای تخمین پتانسیل تبخیر هستید.

برخی از تولیدکنندگان مخلوط آماده ، مانند Cemstone ، با مشتریان خود کار می کنند تا از طریق استفاده از مواد افزودنی و تغییر ترکیبات به آنها در مدیریت مکانهای بتونی کمک کنند. به عنوان مثال ، اگر شناخته شده باشد که یک جایگذاری طولانی مدت طول می کشد ، می توان بازدارنده هایی را اضافه کرد تا بتن را تازه نگه دارد و از دست دادن کسری را کاهش دهد. اگر باید آن را در مسافت های طولانی حمل کرد ، استفاده از مواد افزودنی برای عقب انداختن و سپس تنظیم سرعت پس از رسیدن به کار می تواند تفاوت ایجاد کند. قبل از کار با پرسنل QC آماده خود ملاقات کنید تا این جزئیات را بررسی کنید.

بتن خوب
بتن می تواند در مقابل تعداد شگفت انگیزی از بیماری تسلیم شود. از این نظر ، ساخت بتن خوب بیشتر از اینکه یک روال عادی باشد ، یک معجزه است. اما بیشتر متغیرها قابل کنترل هستند بنابراین تقریباً در هر سازه ساخته شده از بتن استفاده می شود. این دومین ماده متداول در کره زمین ، کنار آب است. بتن خوب نتیجه یک برنامه ریزی خوب است که همه افراد زنجیره ای را درگیر می کند.

کوین مک دونالد معاون خدمات مهندسی Cemstone ، Mendota Heights ، Minn است.

هنگامی که بتن برای یک پروژه بسیار مهم است ، کارکنان آماده کیفیت QC اغلب با شرکت آزمایشگاه مالک برای بررسی بتن همکاری می کنند. همانطور که آزمایش نشان می دهد ، کارکنان QC می توانند به سرعت اصلاحات سفارش را از کار اعلام کنند.

اگر می خواهید بتن بد درست کنید خیلی سخت نیست. نیازی نیست که تمام مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید - فقط یک یا دو مرحله از آنها کلاهبرداری را انجام می دهند. اما در اینجا لیستی وجود دارد که می توانید کشف کنید تا راهی برای شکست پیدا کنید:

مرحله 1: برنامه ریزی انجام نشود. اگر برنامه ای داشته باشید ، تجهیزات ، نیروی کار و مواد مناسب را در زمان ساخت آماده خواهید کرد تا بتن خوب بسازید. عدم برنامه ریزی منجر به اتمام ضعیف ، کنترل ضعیف درجه و یک دیوانه دیوانه برای درمان می شود - یا فراموش می کنید که همه را با هم درمان کنید. و البته گرمترین و بادی ترین روزها بهترین ترک ها را ایجاد می کند (همچنین افزودن بیشترین سیمانی که می توانید به مخلوط وارد کنید). گذاشتن کامیون برای چند ساعت در محل کار نیز کمک می کند.

مرحله 2: بتن اشتباه سفارش دهید. در هنگام قرار دادن ، محیطی را که بتن در آن است یا شرایط آب و هوایی را در نظر نگیرید. حفره هوا و نسبت سیمان آب زیر 0.45 ممکن است برای آسمان خراش ها خوب باشد ، اما پیاده روها تاج محل نیستند. سنگ فرشهای بتنی خوش ساخت برای سالهای آینده در برابر خرابی مقاومت می کنند و این امر باعث تداخل در کارهای تکراری می شود. مطمئناً ممکن است آنها از نصب کننده یکسانی استفاده نکنند اما اگر همه با هم جمع شوند کار جایگزینی برای همه وجود دارد. در آب و هوای هوای سرد سنگدانه های اشتباه را انتخاب کنید. ضعف و متخلخل باعث بروز جوانه می شود ، در حالی که بتن با سنگدانه سخت ، بادوام یا سنگ بستر 100٪ خرد شده سالها ایستاده است.
مرحله 3: از اکسید دی هیدروژن استفاده کنید. هنگامی که بتن نشان داد ، احتمالاً برای قرار دادن آماده نیست. بهترین کمکی برای اتمام کار نام خارجی دارد - اکسید دی هیدروژن ، اما احتمالاً شما آن را با نام مستعار "آب" می شناسید. بتن با آب فراوان به راحتی از ناودان عبور می کند ، فرم ها را پر می کند و عملاً خودش را تراز می کند - تا آنجا که می توانید اضافه کنید. با گرم شدن هوا مجموعه را کند می کند و در هر آب و هوایی شناور و ماله راحت تر می شود. اگر آب کافی نباشد ، بتن خونریزی نمی کند و بدون خونریزی بیش از حد ، شناور کردن آب در سطح زمین بسیار دشوار است ، مگر اینکه قبل از اتمام مقدار زیادی از آن را روی سطح اسپری کنید. این کمک می کند تا سطح در معرض یخ زدگی و آسیب سایشی ، سایش سریعتر و مقیاس پذیری قرار گیرد.

مرحله 4: به هیچ وجه از پخت و پز خودداری کنید. به نماینده فروش بتن خود بگویید که می خواهید بتن سالم داشته باشید - نه بتن مریض که باید درمان شود. یک بار که درمان نکردید با هم ارتباط برقرار کنید و خوب بود ، بنابراین بدیهی است که نیازی به درمان نیست. مخصوصاً اگر در حال ریختن بتن 6 تا 8 اینچی هستید. در آنجا آب زیادی وجود دارد همه ما می دانیم که روشهای بسیار خوب دیگری برای ساخت بتن بد وجود دارد. اگر مورد جدیدی پیدا کردید ، به ما اطلاع دهید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.