آبیاری قطره ای چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

۸۰۹ بازديد
آبیاری قطره ای یکی از روش های آبیاری است که در این نوشته قصد داریم به بررسی و بیان مزایا و معایب آن بپردازیم. احتمالا با روش های سنتی آبیاری آشنا هستید. استخراج آب از چاه و ایجاد جوی‌هایی برای هدایت آن به سوی مزارع. در باغ‌ها نیز همین اتفاق می افتد؛ اما در مقیاس کوچکتر. 
در این جا است که برخی روش های نوین آبیاری به میان می آیند تا بتوانند، کاهش مصرف آب را به همراه بیاورند. روش های مختلفی برای آبیاری بهینه داریم، از جمله آبیاری نواری و قطره ای. 
این نوشته اختصاصا به آبیاری قطره ای اختصاص داده شده است تا بتوانیم به صورت کامل برای شما از آن بگوییم. 
آبیاری قطره ای به روشی گفته می شود که در آن، سرتاسر محیطی که می خواهند آبرسانی کنند را با لوله های طراحی شده برای این کار می پوشانند. مثلا در محیط مدنظر، 5 لوله به صورت عرضی و 5 لوله به صورت طولی قرار می گیرد تا تمام مساحت مدنظر، پوشانده شود. 
بعد، اقدام به نصب نازل هایی بر بخش های تعبیه شده بر روی لوله می کنند. این نازل ها، به گونه ای ساخته شده اند که بیش از مقداری آب، از آن ها خروج نمی کند. 
عملکرد سیستم آبیاری قطره ای، به این شکل است که آب به پمپ آب می رسد، پمپ آب، متناسب با تنظیمات صورت گرفته بر رویش، اقدام به رها سازی آب می کند. به شکلی که پس از حدود 30 دقیقه از روشن شدن موتور پمپ آب، متناسب با محیط تحت پوشش، تمامی لوله ها دارای آب می شوند و این آب، به نازل های می رسد. 
همان طور که گفته شد، خود این نازل ها مقدار مشخص آب خروجی دارند. یعنی شما علاوه بر کنترل آب در پشت پمپ آب، در حال کنترل آب به هنگام خروج از نازل ها نیز هستید. به این شکل بهینه سازی شما در دو مرحله انجام شده است. 
برای باغچه و باغچه ها نیز، این سیستم پیاده سازی می شود؛ اما با توجه به حفظ زیبایی مورد نیاز در باغچه و باغ ها، از لوله و نازل هایی استفاده می شود که جلوه زیباتری دارند. 
تا به اینجا شرحی از سیستم آبیاری قطره ای برای شما گفتیم و با مزایای آن آشنا شدید. در ادامه برای شما از معایب آبیاری قطره ای گفته ایم.
معایب آبیاری قطره ای:
  • هزینه به نسبت بالای پیاده سازی آن
  • امکان گرفتگی نازل ها
  • توزیع نقطه ای آب
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد